
Hur du bygger ett personligt varumärke på Internet
Du har säkert hört att majoriteten av marknaden flyttat till internet. Det är mer regel än undantag att kunden använder Google och sociala nätverk för att ta reda på mer innan beslut. Att ha sitt egna personliga varumärke är livsviktigt om du ska driva någon typ av framgångsrikt företag.
Trenden: Folk köper inte en produkt eller ett företag, de köper dig.
You INC är konsten att bygga ett personligt varumärke på Internet. Det spelar ingen roll vilken bransch du är i, har du tänkt vara med i framtidens marknad är det här ett måste. Framtiden handlar om individen.
Jag började bygga mitt personliga varumärke i januari 2010. Då såg världen mig som vilken 19-åring som helst, nu blir jag inbjuden som speciell gäst på internationella radioshower, jag håller föredrag för hur man ska optimera webbsidor och blir kallad ”ett ungt internetmarknadsföringsfenomen” trots att jag bara börjat. Att bygga ett personligt varumärke hjälper dig inte bara att synas på internet utan ger dig också möjligheten att utvecklas som person och ledare.
1. Definiera ditt personliga varumärke
- Vad är unikt med dig som person?
- Vad har du gjort, klarat av och lyckats med som du kan dela med andra?
- Vad vill du bli ihågkommen som?
- Fundera på vad du vill vara, vad du vill stå för och kolla sedan var du är idag. Du måste veta var du ska börja.
Till din hjälp kan du ställa dig själv 5 frågor:
- Vilket ord skulle du vilja att folk beskrev dig med?
- Vad tycker du själv är din bästa egenskap/kvalité?
- Vilka kvalitéer förväntar sig dina kunder av dig?
- Vad tycker dina kollegor/medarbetare absolut bäst om med dig?
- Vilken egenskap skulle du vilja att sammankoppla med ditt eget rykte och varumärke?
2. Bygg fundamentet till ditt namn på internet.
Det här sker lättast genom en personlig hemsida och blogg.
Tänk dig att det här är sidan där all information om allt du är och vill vara samlas. Här skriver du om dina intressen, om dig själv, om vad du gör just nu eller vad du jobbade med igår. Om dina ambitioner och drömmar, din expertis och dina kunskaper. Om din nästa resa eller ditt barns fotbollsmatch… Helt enkelt, om dig.
Det här blir ditt skelett, din ”bostad” på internet. Allt du vill och gör avspeglas på den här sidan.
Exakt hur du gör för att bygga detta hus ska jag visa senare.
3. Börja sprida värde.
Ledorden är: upplys, underhåll och utbilda. Skriv artiklar, spela in filmer, berätta om saker som du tror att folk vill veta. ”Hur man gör”-artiklar, roliga filmer, intressanta citat, dina personliga åsikter om saker och ting, information om vad du gör och varför du gör det. Berätta om dina intressen, dina tidigare erfarenheter, motgångar och hur du tog dig förbi dem, dina styrkor, kunskaper och din expertis.
Att dela med sig av värdefull kunskap och information skapar en positiv våg av auktoritet. Använd snöbollseffekten. Du blir en stjärna och egentligen bara för att du delar med dig av det du redan kan.
Att bygga sitt personliga varumärke innebär att göra dig till en stjärna. Lägger du ner tid på det här kommer folk ansluta sig till dig. Folk vill bli ledda, folk vill bli inspirerade och motiverade. Bli en ledare, en stjärna och bygg ditt personliga varumärke. Du kommer bli överväldigad över resultatet.