Marknaden förändras i raketfart. Du har säkert hört att diverse företag pratar mycket om Social Media. Politiker använder samma strategi som Obama när han vann valet i USA, men det som så många glömt att göra, är att bygga ett starkt personligt varumärke på internet.
Att skapa och underhålla ett varumärke har alltid varit viktigt. Men sättet man gör det på har förändrats. Vilka som gör det har också förändrats. Privatpersoner som blondinbella blir rikskända och politiker börjar med Facebook och Twitter.
Vad säger Google om Dig?
Ni kanske har märkt det, Google är en ganska viktig komponent i den enorma utvecklingen på internet. Studier visar att 80% av alla potentiella kunder googlar företaget eller säljaren innan de bestämmer sig för att köpa … eller inte. Tänk vad en dålig recension, ett rykte eller en kommentar kan göra för ditt företag?
Något som är ännu mer intressant är hur marknaden förändras. Trenden är att folk inte längre köper från företag, de köper från människor. Det låter ganska realistiskt, inte sant? Tänk så här. Du pratar med en säljare, med support eller en informatör från ett företag. Om den personen beter sig bra eller dåligt, om de är trevliga eller har en dålig dag, hur påverkar det din bild av företaget?
Relationsmarknadsföring har under många år varit en viktig strategi för att öka vinst och försäljning. Som ni kanske vet så jobbar jag med min far. Han har många erfarenheter från både små och stora företag som bl.a. marknadschef och konsult. När de i mitten av 90-talet blev riktigt bra på relationsmarknadsföring, stod företag i kö för att få hjälp med sin marknadsföring. Det viktigaste var att ansluta till kunden, ge värde, se personen bakom. Det slutade till och med ibland att de blev vänner efter själva säljet. Att de en gång i tiden varit kund och försäljare hade mindre betydelse.
De studerade också det potentiella värdet av en ”kund för livet”. Visste du att du som kund är värd cirka 3 miljoner kronor för ett specifikt företag? Har de behandlar dig därefter?
Men relationsmarknadsföring har förändrats i och med expansionen av Internet. Google har förändrat vårt sätt att hitta information samtidigt som sociala medier och bloggar förändrat hur vi ser ut och uppfattas. Varför tror du att det finns så många politiker på Facebook, Twitter, YouTube och så vidare? En sak att tillägga om Facebook, visste du att de har 300% mer sidvisningar än Google?
Så tillbaka till dig. Är du på Google? Vad står det när du söker efter ditt namn? Ditt företags namn? Eller kanske dina konkurrenter?
Mitt tips: Gå med i sociala medier som Facebook och Myspace. Starta en blogg, skriv om vad du är intresserad av, vad du vill göra. Skapa en närvaro på Internet, din närvaro, och bidra med värdeful information. Varför? Det är kul… Bortsett från det: Om du vill att dina kunder, dina framtida medarbetare, dina nya vänner, eller vem som helst du är intresserad av; ska få chansen att lära känna dig, på ett enkelt sätt och ta reda på vilken bra person du är.
Om inte annat så för det här: Jag har en bror som heter Ivar. Han är 13 år gammal och jag är alltid förvånad över hur mycket han vet om Internet, trots att han aldrig brytt sig särskilt mycket om det. Hans klass har en egen blogg, där hans vänner gör häftiga flash-bildspel om veckans personlighet. En en av tjejerna i hans årskurs har en blogg om deras skola och vad som händer där, senaste nytt, och alla sitter framför Facebook eller MSN otaliga timmar varje vecka.
Vad har det med dig att göra?
Jag hävdar att allt det här har med dig att göra, oavsett bransch eller typ av jobb. Det kan vara viktigt för alla att veta hur världen ser ut, förändras och framför allt, hur världen ser ut genom ögonen på nästa generation.
Min generation kan Internet. Vi växte upp och var som mest aktiva när Internet slog igenom på allvar, när googla blev ett vardagsord. Vi har haft all musik, alla videor, filmer och liknande tillgängligt 24/7. Jag är så säker på att använda Internet att jag som 19 åring beslutade mig för att jobba med internetmarknadsföring på heltid. Jag har lärt mig så mycket om att förstå och bättre kontrollera hur jag ser ut och vad jag gör på internet. Min gode vän och mentor Emil Bång, som är en tidigare toppsäljare från IBM och som tror att han verkligen känner till IT-branschen, känner sig som en gammal gubbe jämfört med mig och min generation. Men när jag ser dessa tonåringar ser jag helt plötsligt mig själv som en gammal gubbe
Kom ihåg att min generation just blivit viktiga kunder. Att nå ut till oss är otroligt viktigt. Ta en titt på TV reklam, väldigt mycket är riktat till ungdomar. Ivar och hans kompisar är nästa generation kunder. När de plötsligt blir en målgrupp, kommer du eller ditt företag då veta hur man kommunicerar och når ut till dem?